Klotter

Föreningen har kontaktats av Stockholms Stad då en anmälan om klotter på vår fasad inkommit. Styrelsen vill informera om att detta skett men att vi inte avser att lägga ner stora belopp på klottersanering nu då föreningen inom kort ska renovera samtliga husfasader.

Tömning av källare

Då många av föreningens allmänna källarutrymmen belamrats med skräp, bokkassar, trasiga sängar och annan bråte kommer dessa föremål att inom kort fraktas bort. Vi vill understryka att det, på grund av den stora brandrisken, är strängt förbjudet att lämpa av allsköns bråte i allmänna utrymmen. Kör bort grejorna och/eller utnyttja föreningens städdagar då allmän hämtning av grovsopor sker.

Allmänna källarutrymmen är inga soprum!

DAGS IGEN!

Lördagen den 19:e oktober höststädar vi tillsammans i föreningen.

Tid: 11 – 14 och alla krafter behövs och välkomnas.

Samling vid Fyrskeppsvägen 79 för den som behöver krattor, sopsäckar med mera.

Vi ska plocka undan utemöbler, putsa våra rabatter, kolla igenom källargångar och ta bort skräp och föremål.

Som vanligt träffas vi också över grillade korvar, vegetariska och icke-veg, kaffe, bullar mm.

Som vid vårstädningen kommer Starcycle att sätta upp behållare för grovsopor utanför vår miljöstuga. Passa på att rensa bort gammalt bös som bara står i vägen. Behållarna ställs upp fredagen den 18 oktober och hämtas måndag den 21 oktober.

Som det sedan en tid finns anslag om i våra portar, gör vi också en cykelrensning! Märk din cykel, omärkta cyklar tas bort.

Kvarglömd tvätt! Efter vinterns rensning av kvarglömda persedlar i tvättstugorna börjar högarna åter att växa till. Gå ner och inventera i kvarglömt-korgarna, kläder som ligger kvar efter städdagen kommer att lämnas till textilåtervinning.

VI SES! GLAD HÄLSNING STYRELSEN

Fyrhöjdens projektläge september 2019

”Det ska fan vara teaterdirektör” skrev 1800-talsdramatikern och politikern August Blanche. Uttrycket kan nyttjas också vad gäller arbetet i en bostadsrättsförenings styrelse; vi vill framåt men – i likhet med de flesta andra föreningar med stora projekt –tvingas vi ibland stanna upp och rent av gå bakåt. Både vi i styrelsen och föreningens medlemmar, tycker ofta att allt tar väldigt lång tid.

Under sommaren förmedlade styrelsen glada nyheter angående vårt nödvändiga stambytesprojekt för horisontella rör i källarplanet. Den information vi då fått från Röranalys som genomfört kartering och spolning av fastighetens stammar, gav besked om att det hela kanske inte skulle behöva bli fullt så omfattande som vi i styrelsen först fick larm om. Bra! tänkte vi.

Nu i mitten av september har vi, tillsammans med vår projektledare Magdi Dobi, träffat företrädare för Byggmästargruppen och Röranalys. Bra och informativt möte MEN, det visar sig att valet angående hur vi ska gå vidare inte är helt självklart. För att komma till rätta med vattenskador, sättningar och fuktproblem måste rör och ledningar i källarplan bytas och/eller renoveras.

Detta kan ske:

1/ Genom att samtliga rör friläggs och åtgärdas. Det utförs genom bilning vilket medför oljud och mycket dammande som förstås skitar ner i källare men också riskerar att leta sig upp genom springor och glipor så att även våra lägenheter påverkas. Arbetet beräknas ta mellan 6 – 8 månader. Att renovera rör på detta sätt hjälper våra akuta problem men är ingen långsiktig lösning eftersom bygglagen numera förbjuder ett system där dagvatten och avfallsvatten dras in under huskropparna. Numera måste dagvattnet – alltså allt regn – avskiljas och alla rör ledas utanför husen. Så småningom – det kan bli om 10 eller 15 år eller senare – måste alla fastigheter göra om sitt avloppssystem för att följa dessa riktlinjer. När den dagen kommer måste vi alltså bygga om. Ett annat problem med att, som vi, ha rören under husen är att själva grunden blir mer ostadig och utsatt för sättskador mm. Risk för översvämningar finns också vid häftiga skyfall, den sortens regnande som numera blivit allt vanligare.

2/ Det andra alternativet för att åtgärda våra rörproblem är att helt enkelt sätta igen rören i källaren och på det sättet få bort fukt och vattenproblem där. Istället måste då alla husen dräneras och rören grävas ner utanför huskropparna. Detta är den teknik som lagstiftningen småningom kommer att kräva för alla fastigheter. Att genomföra ett sådant projekt innebär mindre störningar för oss boende. Visserligen behöver viss bilning i källare ändå göras men i betydligt mindre omfattning än vid alternativ 1. För dränering måste det också grävas runt husen men detta påverkar inte vår inomhusmiljö. Lägger vi redan nu rören utanför husen är vi också rustade inför de nya kraven angående vattenavledning som lagen anger. När direktiven småningom kommer behöver vi alltså inte göra något utan är redan klara och godkända.

MEN – problemet är att alternativ 2, det vill säga det långsiktigt bästa som också ger våra huskroppar betydligt bättre grundstabilitet och säkerhet, är att det alternativet är dyrare.

Styrelsens uppdrag är att se till föreningens och fastigheternas bästa så med hjälp av vår projektledare undersöker vi nu vidare om priset för ett alternativ 2 kan pressas samt hur vi bäst ska förvalta föreningens ekonomi.

Allt detta innebär att vi tyvärr inte kan påbörja stamprojektet under hösten som vi hoppats. Oavsett vilken lösning vi slutligen väljer behöver vi vänta in dels att tjälen går ur marken, samt att ett pålitligt företag kan ta sig an saken. Vi arbetar vidare och ska förstås informera mer så snart vi kan.

Fönster och fasad

Styrelsen vet att många medlemmar ivrigt vill att arbetet med fönstren kommer igång. Helt förståeligt men hur angelägna vi än är så kan vi inte praktiskt påbörja fönsterprojektet innan dräneringsfrågan är löst. Inför den kommande vintern rekommenderar vi alla medlemmar att se över tätningslisterna runt samtliga fönster i bostaden. Att sätta in tätningslister, eller byta ut de gamla, gör avsevärd skillnad när det gäller drag mm. En tidigare styrelsemedlem, själv i byggbranschen, blev i vintras uppriktigt förvånad över hur mycket bättre familjens inomhuskomfort blev sedan han bytt tätlister. För er som tycker att ett byte verkar krångligt finns möjligheten att köpa in den tjänsten genom Aphos, vår tekniska förvaltare. Ta i så fall kontakt med dem på 08-6040259 för mer information.

Lägenhetsförsäljning

Vissa saker går dock riktig bra! Föreningen har nyligen sålt en av våra hyreslägenheter. Bostaden fick en uppfräschning med målning och golvslip/oljning och budgivningen blev mycket bättre än förväntat. Sedan skatt mm betalats in lär detta bli ett fint tillskott för vår kassa. Ytterligare en hyreslägenhet ska snart iordningställas och säljas. Vad gäller ”Kaffelokalen” så diskuterar styrelsen med vår projektledare angående vilken lösning som blir den bästa för föreningen, att bygga om till bostad i egen regi eller att sälja ”på rot”. Mer info kommer.

För nya medlemmar och för att kunna hänga med i alla turer angående föreningens projekt kommer här en liten ”turlista” i nedan post.

Avtal med Stadens Jour

Hej alla medlemmar!

Några av er har efterfrågat en jour, då något sker i våra fastigheter. Vi, från styrelsen, kan nu meddela att vi nu har en jour som kan hjälpa till vid akuta fel. Från och med den 15 juni 2019 har föreningen nu ett löpande jouravtal med Staden/Aphos. Telefonnummer till Stadens Jour 08-29 43 70 efter 16.00 vardagar och helger hela dygnet.

Observera att detta INTE ersätter den möjlighet vi har att göra felanmälningar under dagtid till vår tekniska förvaltare Aphos. Ej akuta ärenden anmäls under ordinarie tid 8.00-16-00 vardagar till Aphos Förvaltnings AB på telefonnummer 08-604 02 59 eller på hemsidan, www.aphos.se

Jour skall användas för att hantera speciellt svåra situationer som kan uppstå utanför vanlig arbetstid. Att använda jourtjänster är betydligt dyrare än att använda sig av felanmälan på arbetstid så därför bör vi vara återhållsam med hur vi använder jouren. Det sagt så ska man inte vara rädd för att använda jouren när felet är akut.  Om du kontaktar jouren för fel i din egen lägenhet, så kommer du själv att bli fakturerad för detta.

När anses ett fel vara akut?

Generellt kan man säga att ett fel är akut när det finns risk för personskada eller om situationen förvärras ju längre man väntar. 
Här är ett par exempel när ett problem är akut och som ska rapporteras till vår jour snarast möjligt. 

  • Vatten Utströmmande vatten från t.ex en brusten vattenledning
  • Avlopp Totalt stopp, dvs ingen genomrinning eller risk för personskada (t.ex halkrisk)
  • El Brott på ledning eller helt strömlös lägenhet (ej pga av nätavbrott) och/eller risk för personskada föreligger.
  • Glas Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott föreligger
  • Skadegörelse Skada på fast egendom där risk för personskada eller inbrottsrisk. 

Här är ett par exempel när ett problem inte är akut och ska inte jouranmälas utan felanmälas till Aphos.

  • Vatten Inget varmvatten, droppande kran, fuktinträngningar i lägenheter/trapphus.
  • Avlopp Vatten rinner långsamt, men ej stopp
  • El Trasig säkring/eluttag
  • Glas Sprucken glasruta
  • Värme Ingen värme i element
  • Störning Festligheter hos granne

Notera att du kan bli personligt betalningsskyldig om det är uppenbart att du kunde ha väntat till nästa vardag eller om felet  innefattar ett område som enligt stadgorna inte är föreningens ansvarsområde.  

Hälsningar Styrelsen