Förvaltning
BRF Fyrhöjden förvaltas av Nabo. Det är dem du kontaktar om du behöver felanmäla någonting eller har frågor kring administration, såsom avgifter och parkeringskö. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du här.
Avgiftsavier
Avier hittar du lättast på Nabos Kundportal.
Styrelsen
Styrelsen består av förtroendevalda personer som är bosatta i föreningen. Styrelsens funktion är att föra talan samt fatta beslut för föreningen med avsikten att göra boendet bättre. Om du har frågor till styrelsen så kan du använda kontaktformuläret på hemsidan så återkommer vi till dig så snabbt vi kan.
Bredband/TV
Föreningen har en gruppanslutning där det ingår bredband från Ownit. Denna tjänst kostar 69:- per månad. Abonnemanget är oftast aktiverat av föregående ägare och du kan vid första inflyttningsdagen ansluta dig via fiberuttaget i väggen för bredband. Du kan antingen använda en egen router eller kontakta Ownit för att få en. Telefonnummer till Ownits kundtjänst är 08 – 525 07 300.
Det analoga TV-utbudet kopplades bort i slutet av februari -23
Det går att beställa abonnemang från Ownit, vår bredbandsleverantör, och köpa en TV-box av dem. Telefonnummer till Ownits kundtjänst är 08 – 525 07 300.
Alternativet är att endast utnyttja TV via bredbandet. Om man önskar kan man skaffa fler och digitala kanaler via Ownit.
Hemförsäkring/Bostadsrättstillägg
Föreningens försäkringsbolag är Trygg-Hansa. Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg för samtliga bostadsrätter. Det betyder att du som bostadsrättsinnehavare inte behöver teckna en egen bostadsrättsförsäkring.
Fönsterventiler
Dessa ventiler är placerade i fönstren för att luften skall värmas upp av elementen som är placerade under fönstren. Ifall man stänger ventilerna i fönstren så kommer istället luften att tillföras till lägenheten på ett oönskat sätt. För optimal luftgenomströmning och värme rekommenderas att alltid ha ventilerna öppna.
Värme
Några vanliga anledningar till att det kan vara problem med värmen är:
-
- elementen behöver luftas, detta bör kontrolleras minst en gång per år.
-
- att termostaten i sig har hängt sig/ fastnat (kontakta fastighetsskötaren)
-
- att gardiner som hänger framför termostatventilen, gör att det blir varmt bakom gardinen och att elementet stängs av trots att själva temperaturen i rummet är kallare än det förinställda värdet.
-
- att man möblerar så att soffor och andra möbler placeras framför element, då de kan påverka termostatventilen samt hindra värmen från elementet att värma luften i rummet.
Parkering
Om du är intresserad av en parkeringsplats hör du av dig till Nabo som förvaltar våra parkeringsplatser. Det finns olika typer av parkering. Utan el: 650:-/mån, med el 840:-/mån, samt garage från 1050:-/mån. För närvarande är det kö till samtliga parkeringsplatser. Det finns ingen gästparkering. Boendeparkering på gatan finns genom Stockholms stad och är avgiftsbelagd. Det är inte tillåtet att parkera på innegårdarna och du riskerar att bötfällas om du bryter mot parkeringsreglerna. Du får lasta i upp till 15 minuter. Vi utfärdar inte parkeringstillstånd vid flytt.
För dig med hybrid/elbil har vi ett avtal med Elaway som installerar laddningsboxar. Detta gäller endast förhyrda parkeringar. Styrelsen står inte för kostnaden utan detta sker genom att du tecknar ett abonnemang hos Elaway. Läs mer här.
Förråd
Du har tillgång till två förråd i källaren. Om det är ockuperat av någon annan kontaktar du styrelsen som hjälper dig att öppna förrådet.
Tvättstuga
För att komma in i tvättstugan behöver du har en nyckelbricka som är unik för varje lägenhet. Du bör ha fått en sådan vid överlämningen av lägenheten från föregående bostadsrättsinnehavare. Skulle du mot förmodan inte ha fått en nyckelbricka behöver du kontakta Nabo som beställer en ny från PM Larm.
Om du vill göra bokningar på nätet kan du göra detta via länken: https://fyrhojden.pmtotal.se/Portalen/Account/Login?ReturnUrl=%2fPortalen%2f och det finns även en app att ladda ner: Aptus Home.
Hör av dig till Pm Larm om du inte har inlogg till tvättstugan. Tänk på att alltid lämna tvättstugan i ett trevligt skick till nästa person. Vid fel på maskinerna är det viktigt att du felanmäler till Nabo så att de kan åtgärdas så snart som möjligt.
Övernattningslägenhet
Vi har en övernattningslägenhet som du kan boka i upp till fem nätter per månad. Du bokar lägenheten genom att skicka en förfrågan via kalendern och formuläret på hemsidan. Inom kort får du ett mail där du får veta om dina önskade datum är lediga och information om hur du slutför din bokning. Kostnaden för lägenheten är 300:- per natt och betalas via Swish.
Städdagar
Vi har städdag två gånger per år. Den första är oftast i april och den andra i oktober. Vi ser gärna att alla som har möjlighet deltar under städdagen för att hjälpa oss att hålla fint runt våra fastigheter samt att få en möjlighet att hälsa på sina grannar. Föreningen bjuder på lättare tilltugg samt kaffe och saft.
Jour
Om du har ett akut ärende behöver du höra av dig till jouren. Exempel på jourärende är om det är översvämning. Vi har även en störningsjour som du ringer till om du har en granne som stör. Uppgifter finns i trappuppgången samt här på hemsidan.
Barnvagnsförvaring
Om du har barnvagn finns det dedikerade förråd i källaren till att förvara den, vanligtvis skyddsrummen. Det är även viktigt att du inte förvarar din barnvagn i trappuppgången då dessa utgör en brandrisk. Vårt brandskyddsombud har rätt att forsla bort eventuella barnvagnar som står i trappuppgången.
Trivselregler
I flerfamiljshus har du ofta grannar både över, under och runt omkring din lägenhet – självklart innebär detta att huset inte kan vara helt tyst hela tiden, men visar vi respekt för varandra och de olika livssituationer vi befinner oss i med arbetstider och familjeliv så blir det en mer trivsam boendemiljö för alla!
- För inte oljud i lägenheten mellan 20.00 och 07.00 på vardagar och 20.00 och 10.00 på lör-, sön- och helgdagar. Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 och 06.00.
- Hundar får inte springa lösa inom fastigheten.
- Sista tvättpasset är slut 22.00, därefter ska tvättstugan vara utrymd av respekt för de boende runt omkring.
- Grilla inte på din balkong, det kan vara störande för grannarna runt omkring.
- Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande.
Om du störs av en granne, är det en bra idé att först försöka prata med personen i fråga och be hen att dämpa sig. Det löser ofta problemet.
Störningsjour
Föreningen har tecknat avtal med Svenska Störningsjouren AB
Vid störningar mellan 20.00-06.00 ring 08-56821400
Vid störningar under kontorstid ring 08-6450035 eller maila info@storningsjouren.se
Vid allvarligare störningar ring Polisen 112
Mer information
För mer information och regler till alla boende, se detta dokument.