Information om byggprojektet 4/6!

För att informationen ska bli så korrekt som möjligt planerar styrelsen ett informationsmöte under den 4  juni. 

På grund av corona-restriktionerna ska mötet hållas utomhus och vi kommer att dela upp oss i mindre grupper för att minimera risk för smittspridning.

De tillfällen som kommer att vara tillgängliga är:

17.00-17.45

18.00-18.45

19.00-19.45

Ni som är intresserade av att delta måste anmäla er till vilken tid ni vill komma, om ett tillfälle är fullt, kommer du att bli anvisad till en annan tid. Anmälan sker till info@brffyrhojden.se alternativt ett brev i vår styrelselokal på Fyrskeppsvägen 108, ½ trappa ned.

När ni anmält er, kommer vi att kommunicera den exakta platsen där informationsmötet kommer hållas, då det helt och hållet beror på hur många som anmält sig som deltagare.

Vid mötet kommer vår nya projektledare Sofie Nilsson att presenteras. Vi avser också att bjuda in en jurist med bostadsrättslagen som specialområde.

Styrelsen hänvisar därför alla frågor till det kommande mötet.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen

Anteckningar från informationsmöte 200220

Ordförande Pia Huss inledde och hälsade alla välkomna till informationsmöte och presenterade styrelsen.

All information kommer att läggas ut på hemsidan, meddelade Pia. Allt som gäller fakta läggs upp där och det är det som står där som gäller. Facebookgruppen är inte styrelsens kommunikationskanal.

Vi har tecknat avtal med byggföretaget Reomti. Pia presenterade Magdi Dobi som vår externa projektledare som kommer samordna byggprojektet. Klas Edlund och Lars Widblom, platschef (kommer att vara på plats hos oss och kommer att synas) från Reomti närvarade. Kaffelokalen kommer att vara bygg/platskontor för Reomti under projektets gång.

Magdi presenterade sig själv och sin bakgrund och informerade om att Brf Fyrhöjden är byggherre för detta projekt. Hon berättade om sitt uppdrag här för Brf Fyrhöjden som innebär att hon kommer samordna allt som har med byggprojektet att göra.

En omfattande utredning har funnits och mycket underlag. Dräneringen innebär att vi kommer att dra ut dagvattnet och laga de gamla rören i källarna som inte stambytts. Då husen byggdes var det vanligt att man drog in vatten under husen men i dag görs inte detta. Fönsterbyte och fasadrenovering ingår i detta projekt också. Dräneringen måste göras först annars förstörs fasadernas renovering. 

Magdi visade sitt uppdrag på en presentation. Bygget kommer att ske etappvis, hus för hus. Hon uppmanade alla att läsa lappar som sätts upp samt läsa på hemsidan. Privata lägenhetsrenoveringar undanbedes att göras under tiden erat hus renoveras.

Klas Edlund presenterade företaget Reomti och vad de gör och hur de arbetar och tidplan för hur arbetet kommer att fortlöpa hus för hus. Se presentation här.

Fönster: Bygglov sökt men Byggnadsnämnden har begärt kompletteringar tre gånger. Vi avvaktar svar på om vi får bygglov eller inte. Magdi ligger på om att få svar innan mars.

Arbetet kommer att utföras under dagtid, måndag till fredag (7-16) och arbetet kommer att pågå hela sommaren, utan semesteruppehåll. Uppehåll under vintern, då det troligen kommer att vara för kallt för att bygga fasad och måla. Den utvändiga dräneringen kommer första för att undvika dagvatten under huset. Invändiga avlopp kommer att beröras först runt årsskiftet 2020/2021 då de ska relinas. Det invändiga arbetet kommer att påverka alla som har en avloppsstam i sitt källarförråd. Delar eller hela förrådet kommer att tömmas. Berörda kommer att kontaktas 1-2 månader i förväg. Magasinering försöker vi lösa efter hand. Föreningen har några tomma utrymmen. Återställande (finjusteringen) av markytorna efter dräneringsarbetet kommer att ske först efter en vinter så att marken hinner sätta sig. Viktigt att ingenting finns kvar på balkongerna när ställningarna börjar byggas. Balkongräckena monteras bort och balkongdörrarna kommer därför att behöva plomberas. Franska balkonger demonteras och skickas till verkstad för att blästras rena, lackas och återmonteras. Balkongplåtarna ska bytas på alla balkonger för ett enhetligt utseende. Material kommer att väljas för att balkongerna ska bli så tidstypiska som möjligt. Det är ännu inte bestämt om det även ska bli nya stommar. Balkongföretaget ska göra en bedömning av stommarna. Huruvida även stommarna ska bytas är även en kostnadsfråga.

Varje hus kommer att vara påverkat under en lång tid med byggställningar cirka tre månader. Dräneringsarbete pågår cirka 6 veckor. Enbart fasaderna tar ungefär 6-8 veckor (längre tid på det långa huset). Det långa huset kommer att påverkas under något längre tid. På fasaderna kommer den gamla putsen att sitta kvar, ny puts läggs utanpå. Man får inte tilläggsisolera fasaderna. Ursprungskulörerna kommer att återställas. Föreningen har, via tidigare styrelser anlitat experter som har gjort en sammanställning av putsens utseende och färg. Denna sammanställning ligger till grund för val av puts och kulör. Det finns i nuläget inga planer på att byta dörrar och portar.

Fönster: Det blir vita fönster genomgående. Om bygglovet dröjer kommer vi att lägga om tidplanen något, men försöker i största möjligaste mån undvika att projektet pausar. Det gröna hus som ligger närmast rälsen kommer att få ett tunt galler där det ska växa vildvin i syfte att undvika att huset blir nedklottrat. Gräsytan mellan hus 4 och 5 (114-118 och 102-108) kommer att utnyttjas som uppställningsplats för byggmaterial. Rabatterna längs husen kommer att påverkas. Vi kommer att försöka rädda en del växter. Efter renoveringarna kommer det att löpa en buffertzon längs husväggarna. Nya rabatter löper utanför buffertzonen.Styrelsen föreslår att vi efter renoveringarna försöker anlägga ny växtlighet på hela området.

En extern konsult har undersökt om det finns asbest eller andra miljöfarliga material i de delar av husen som ska renoveras. Om entreprenören stöter på sådana material kommer de att se till att de saneras.

Årsstämma 21 maj

Välkomna till vårens stämma tisdagen den 21 maj klockan 18. I år samlas vi på Teater Reflex i Kärrtorps centrum. Först håller vi stämman inne i Reflexens salong och efter den mer formella delen, avslutar vi med prat och mingel i foajén. Ost, druvor, godis, vin, alkoholfritt och annat mums kommer att serveras. För att veta hur mycket gott vi ska köpa in vill vi i styrelsen att ni, som har lust att mingla, senast den 15 maj skickar ett mail och anmäler hur många ni blir. Maila mingelanmälan till pia@piahuss.se.

Handlingar formell stämmokallelse delas ut närmare den 21 maj.

Motion inför årsstämma

Hej medlemmar!

Utöver att ni ständigt har möjligheten att delge oss era åsikter och komma med förslag på förändringar, har ni även den demokratiska rättigheten att motionera.

Kom ihåg att motionen måste inkomma i god tid före årsstämman. Eftersom årsstämman kommer hållas någon gång under mitten eller i slutet av maj månad ger vi er fram till den 17 mars att skicka in motioner inför årets stämma. 

Hur skriva motion?
Under fliken Dokument & Blanketter finns nu en blankett/lathund för motioner. Skriv ut blanketten, fyll i rutorna och lägg den sedan i brevinkastet i vår styrelselokal.

Om ni har frågar så hör av er!

Resultat föreningsstämman

brf fyrhöjden logo

Tack till alla som kom på den extrainsatta föreningsstämman i dag och visade stort engagemang.

De nya stadgarna röstades igenom (möte 2 av 2). De kommer läggas upp på hemsidan inom kort.

Vi diskuterade också ev. kommande renovering av fasad samt renovering/byte av våra fönster. Styrelsen bad även alla att inte ställa skräp i källargångarna och att alla följer de regler vi har i vår miljöstuga.

Städdag april-14

Städdag
påskliljor

Lördagen den 26 april
klockan 10-15
samlas vi på gården med gungorna

Gårdsgruppen ordnar fikabröd och korv, ta med eget kaffe

Det kommer att finnas jord och bärbuskar
Ta med handskar och trädgårdsredskap om du har

Alla är välkomna!
Gårdsgruppen