Skydda dig och dina grannar mot brand

Inför en större brandsäkerhetskontroll behöver vi ta ett individuellt ansvar för vad vi placerar i källar- och i trappuppgångar.

Från och med nu och två veckor framåt önskar vi att de medlemmar som är ansvariga för de föremål som placeras i våra trapphus och källargångar ta bort detta. T.ex. skoställ, barnvagnar, väggbonader, byggmaterial, leksaker, möbler och dylikt.

Det här är inte bara en åtgärd som vi behöver göra inför brandinspektionens besök. Det är något som alltid ska efterlevas. Vi ansvarar alla för att inte någon eller några skadas vid eventuell brand just för att vi förvarar våra tillhörigheter på ett oansvarigt sätt.

Styrelsen

Vädjan från styrelsen

Hej medlemmar!

Vi i styrelsen har, på en kort tid, fått en del negativa synpunkter och misstro på vårt arbete riktat mot oss på olika forum. Detta gör inte vårt arbete lättare, då vi lägger ner extremt mycket tid på styrelsearbetet. Det är inte bara bygget som vi hanterar utan också all den dagliga drift som en förening av denna storlek kräver.

Vi i styrelsen är också medlemmar och era grannar, som tagit på oss styrelseansvar för att driva föreningen framåt och vill givetvis det bästa för föreningen. Vi ber er därför tänka efter hur ni kommunicerar i fortsättningen. 

Vi, liksom ni, befinner oss i precis samma situation som er alla andra med exempelvis rådande pandemi, renoveringen och allmän oro. 

Mvh

Styrelsen

Plocka bort i allmänna utrymmen!

Hej medlemmar!

Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade om att det förvaras saker i trappuppgångar och källargångar. Detta är förbjudet och vi uppmanar er att omedelbart ta bort dessa saker. Det får absolut inte förvaras saker i något av ovan nämnda utrymmen. Detta har med brandsäkerhet att göra och om vi inte följer detta och om det händer något så är det troligt att vi inte får hjälp via de försäkringar vi i föreningen har.

Bifogar en bild hur det ser ut i källargången i långhuset!

Hälsningar styrelsen

Informationsbrev

Medlemmar och grannar!

Coronapandemin slår mot oss alla, osäkerheten är stor inför kommande månader.

INSTÄLLT

Vårens städdag ställs in eftersom vi alla avråds från att delta i möten och sammankomster.

FRAMFLYTTAD

Vårens stämma, planerad till den 27 april, har flyttats fram till tisdagen den 16 juni. Detta är dock ett preliminärt datum då vi ännu inte vet hur smittoläge och samhällsrekommendationer ser ut längre fram. Vi avvaktar och ser. Info kommer.

HEMSIDAN

Styrelsen uppmanar var och en att regelbundet gå in på hemsidan. Hemsidan är det enda stället där korrekt information lämnas.

BYGGPROJEKTET

Föreningens byggprojekt fortskrider. Alla frågor ang detta ska ställas till styrelsen direkt via mejl alternativt brev i brevlådan på
Fyrskeppsvägen 108, 1/2 trappa ned . Vi inväntar, som redan informerats, den 30 april besked från Stadsbyggnadsnämnden ang fönsterbytet.

Med vänliga hälsningar Styrelsen

Anteckningar från informationsmöte 200220

Ordförande Pia Huss inledde och hälsade alla välkomna till informationsmöte och presenterade styrelsen.

All information kommer att läggas ut på hemsidan, meddelade Pia. Allt som gäller fakta läggs upp där och det är det som står där som gäller. Facebookgruppen är inte styrelsens kommunikationskanal.

Vi har tecknat avtal med byggföretaget Reomti. Pia presenterade Magdi Dobi som vår externa projektledare som kommer samordna byggprojektet. Klas Edlund och Lars Widblom, platschef (kommer att vara på plats hos oss och kommer att synas) från Reomti närvarade. Kaffelokalen kommer att vara bygg/platskontor för Reomti under projektets gång.

Magdi presenterade sig själv och sin bakgrund och informerade om att Brf Fyrhöjden är byggherre för detta projekt. Hon berättade om sitt uppdrag här för Brf Fyrhöjden som innebär att hon kommer samordna allt som har med byggprojektet att göra.

En omfattande utredning har funnits och mycket underlag. Dräneringen innebär att vi kommer att dra ut dagvattnet och laga de gamla rören i källarna som inte stambytts. Då husen byggdes var det vanligt att man drog in vatten under husen men i dag görs inte detta. Fönsterbyte och fasadrenovering ingår i detta projekt också. Dräneringen måste göras först annars förstörs fasadernas renovering. 

Magdi visade sitt uppdrag på en presentation. Bygget kommer att ske etappvis, hus för hus. Hon uppmanade alla att läsa lappar som sätts upp samt läsa på hemsidan. Privata lägenhetsrenoveringar undanbedes att göras under tiden erat hus renoveras.

Klas Edlund presenterade företaget Reomti och vad de gör och hur de arbetar och tidplan för hur arbetet kommer att fortlöpa hus för hus. Se presentation här.

Fönster: Bygglov sökt men Byggnadsnämnden har begärt kompletteringar tre gånger. Vi avvaktar svar på om vi får bygglov eller inte. Magdi ligger på om att få svar innan mars.

Arbetet kommer att utföras under dagtid, måndag till fredag (7-16) och arbetet kommer att pågå hela sommaren, utan semesteruppehåll. Uppehåll under vintern, då det troligen kommer att vara för kallt för att bygga fasad och måla. Den utvändiga dräneringen kommer första för att undvika dagvatten under huset. Invändiga avlopp kommer att beröras först runt årsskiftet 2020/2021 då de ska relinas. Det invändiga arbetet kommer att påverka alla som har en avloppsstam i sitt källarförråd. Delar eller hela förrådet kommer att tömmas. Berörda kommer att kontaktas 1-2 månader i förväg. Magasinering försöker vi lösa efter hand. Föreningen har några tomma utrymmen. Återställande (finjusteringen) av markytorna efter dräneringsarbetet kommer att ske först efter en vinter så att marken hinner sätta sig. Viktigt att ingenting finns kvar på balkongerna när ställningarna börjar byggas. Balkongräckena monteras bort och balkongdörrarna kommer därför att behöva plomberas. Franska balkonger demonteras och skickas till verkstad för att blästras rena, lackas och återmonteras. Balkongplåtarna ska bytas på alla balkonger för ett enhetligt utseende. Material kommer att väljas för att balkongerna ska bli så tidstypiska som möjligt. Det är ännu inte bestämt om det även ska bli nya stommar. Balkongföretaget ska göra en bedömning av stommarna. Huruvida även stommarna ska bytas är även en kostnadsfråga.

Varje hus kommer att vara påverkat under en lång tid med byggställningar cirka tre månader. Dräneringsarbete pågår cirka 6 veckor. Enbart fasaderna tar ungefär 6-8 veckor (längre tid på det långa huset). Det långa huset kommer att påverkas under något längre tid. På fasaderna kommer den gamla putsen att sitta kvar, ny puts läggs utanpå. Man får inte tilläggsisolera fasaderna. Ursprungskulörerna kommer att återställas. Föreningen har, via tidigare styrelser anlitat experter som har gjort en sammanställning av putsens utseende och färg. Denna sammanställning ligger till grund för val av puts och kulör. Det finns i nuläget inga planer på att byta dörrar och portar.

Fönster: Det blir vita fönster genomgående. Om bygglovet dröjer kommer vi att lägga om tidplanen något, men försöker i största möjligaste mån undvika att projektet pausar. Det gröna hus som ligger närmast rälsen kommer att få ett tunt galler där det ska växa vildvin i syfte att undvika att huset blir nedklottrat. Gräsytan mellan hus 4 och 5 (114-118 och 102-108) kommer att utnyttjas som uppställningsplats för byggmaterial. Rabatterna längs husen kommer att påverkas. Vi kommer att försöka rädda en del växter. Efter renoveringarna kommer det att löpa en buffertzon längs husväggarna. Nya rabatter löper utanför buffertzonen.Styrelsen föreslår att vi efter renoveringarna försöker anlägga ny växtlighet på hela området.

En extern konsult har undersökt om det finns asbest eller andra miljöfarliga material i de delar av husen som ska renoveras. Om entreprenören stöter på sådana material kommer de att se till att de saneras.

Klotter

Föreningen har kontaktats av Stockholms Stad då en anmälan om klotter på vår fasad inkommit. Styrelsen vill informera om att detta skett men att vi inte avser att lägga ner stora belopp på klottersanering nu då föreningen inom kort ska renovera samtliga husfasader.

Tömning av källare

Då många av föreningens allmänna källarutrymmen belamrats med skräp, bokkassar, trasiga sängar och annan bråte kommer dessa föremål att inom kort fraktas bort. Vi vill understryka att det, på grund av den stora brandrisken, är strängt förbjudet att lämpa av allsköns bråte i allmänna utrymmen. Kör bort grejorna och/eller utnyttja föreningens städdagar då allmän hämtning av grovsopor sker.

Allmänna källarutrymmen är inga soprum!

DAGS IGEN!

Lördagen den 19:e oktober höststädar vi tillsammans i föreningen.

Tid: 11 – 14 och alla krafter behövs och välkomnas.

Samling vid Fyrskeppsvägen 79 för den som behöver krattor, sopsäckar med mera.

Vi ska plocka undan utemöbler, putsa våra rabatter, kolla igenom källargångar och ta bort skräp och föremål.

Som vanligt träffas vi också över grillade korvar, vegetariska och icke-veg, kaffe, bullar mm.

Som vid vårstädningen kommer Starcycle att sätta upp behållare för grovsopor utanför vår miljöstuga. Passa på att rensa bort gammalt bös som bara står i vägen. Behållarna ställs upp fredagen den 18 oktober och hämtas måndag den 21 oktober.

Som det sedan en tid finns anslag om i våra portar, gör vi också en cykelrensning! Märk din cykel, omärkta cyklar tas bort.

Kvarglömd tvätt! Efter vinterns rensning av kvarglömda persedlar i tvättstugorna börjar högarna åter att växa till. Gå ner och inventera i kvarglömt-korgarna, kläder som ligger kvar efter städdagen kommer att lämnas till textilåtervinning.

VI SES! GLAD HÄLSNING STYRELSEN