Persienner

Då byggmailen samt styrelsemailen nu fått flera mail om persienner förtydligar vi nu vad som gäller.

Persienner ingår inte i entreprenaden. Det är den enskilde bostadsrättsinnehavaren som ansvarar för sina persienner. Vi har publicerat information om hur hantverkarna arbetar i lägenheterna med just fönster (1 december 2020). De tejpar upp de persienner som finns, när renovering av fönster påbörjas och när den är klar så släpps de ner igen.

Majoriteten av de persienner som idag sitter i lägenheterna är i dåligt skick så de riskerar att gå sönder i renoveringen av fönster. Om ni inte vill riskera att de går sönder så rekommenderar vi att ni själva monterar ner dem och meddelar hantverkaren att ni inte vill att persiennhålen i fönsterkarmen skall sättas igen.

Styrelsen har planer på att ta in en firma när renoveringen är färdig för att samla ihop önskemål för de som vill ha nya persienner eller byta sina persienner för att få ett bra pris, som var och en får stå för.

Hälsningar styrelsen

Helgarbete

Underleverantören Murtek kommer och kompletterar intäckning för regn på tak vid trapp/gavel på ställning HUS 2 (128-132) på lördag mellan ca. kl. 09:00-12:00. Om de är några frågetecken går deras arbetsledare nå, Adam 073-820 11 18.

Information från byggprojektledaren samt entreprenören

Uppdaterad info om byggåtgärderna

Tidplanen kommer att uppdateras
Det står nu klart att tidplanen måste revideras. Markarbetena har försenats på grund av att mycket berg i marken behöver spräckas bort. Renoveringsprojektet beräknas nu behöva pågå till våren 2023. Entreprenören kommer att redovisa en ny tidplan så snart semesterveckorna är över. Tidplanen som är daterad 14 maj 2020 är alltså inaktuell men får ligga kvar på hemsidan som allmän information om aktiviteter tills den nya publiceras.

Viktig information om borttagning av infästningar i fasad
Du tar i första hand själv bort det som du satt upp på väggen vid din balkong.
Det är dock viktigt att veta att infästningar av krokar och beslag som gjorts i fasaden längre tillbaka i tiden än 70-talet kan innehålla asbest. När ställningen är uppe kommer föreningens fastighetsförvaltare att göra en inventering för att se var asbest ev. förekommer. Sådana infästningar tas om hand av en sanerings-firma. Arbetet sker utifrån, din bostad berörs ej. Platsen spärras av och en informationsskylt sätts upp medan arbetet pågår. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta.

Viktig information om borttagning på balkong
Det som ska tas bort på din balkong ansvarar för att tömma,exempelvis:

  • Möbler
  • Trall på balkonggolv
  • Parasoller
  • Spaljeer
  • Markis
  • Blomlådor
  • Hyllor

Balkongen skall vara helt ren från saker.

Styrelsen tipsar om att kontakta Aphos om ni eventuellt behöver hjälp. Detta får ni bekosta själva. Kontaktuppgifter finns i trappuppgångarna samt här på hemsidan.

Information om beställning av utbyte av yttre fönsterglas
För den som önskar erbjuds möjlighet till utbyte av ytterglas-rutor till nytt planglas. Dalarö Måleriservice delar ut en blankett för beställning av nytt/nya ytterglas senast 1 vecka innan åtgärder i ditt hus påbörjas. Bevaka posten om du inte är hemma! Blanketten ska signeras med namnteckning. Den samlas in av Dalarö Måleriservice när de kommer för inventeringen av fönster. Den ekonomiska förvaltaren kommer senare att fakturera dig för bytta ytterglas. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta. Om ni har frågor så finns kontaktuppgifter på blanketten som delas ut av Dalarö Måleriservice.

Tillträde till din bostad / förråd – du behöver lämna in din nyckel
För tillträde måste alla medlemmar lämna in en extra-nyckel till Reomtis platskontor på Fyrskeppsvägen 138. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsskåp. En blankett från med information om tider för att lämna in din nyckel delas ut från entreprenören senast 1 vecka innan tillträdet behöver ske.
Tillträde för underhållsarbete måste ges enligt bostadsrättslagen kap 7, §13 och enligt våra stadgar §45. 

Regelbundna byggmöten sker
Föreningens projektledare har byggmöte med entreprenören 2 gånger i månaden. Styrelseledamöter är ofta med, och fastighetsförvaltaren deltar. På agendan tas frågor upp och dokumenteras  – tider, organisation, aktiviteter, tekniska frågor, ekonomi, lagkrav, kvalitetskontroller, miljö- och arbetsmiljöfrågor, aviseringar och information, besiktning / godkännande. Frågor från medlemmar tas upp. 

Övrigt
Har du frågor om renoveringsprojektet är kontaktvägen (förutom det som redan angivits ovan) att maila info@brffyrhojden.se  men observera att om ni har detaljfrågor så kan det ta extra tid att få svar på då styrelsen inte har alla svar utan tar med dessa till byggmöten eller tar dem med byggprojektledaren.

Hälsningar Styrelsen

Informationsmöte om byggåtgärder från 2020.06.04

Hej alla medlemmar!

Vi hade ett informationsmöte för samtliga medlemmar den 4 juni och nedan följer sammanfattning från vår byggprojektledare och styrelsen, liknande lapp fick de som deltog på mötet.

Tidplan

Åtgärderna kommer att pågå till september 2022. Markarbetena per hus beräknas ta ca 7 veckor, det beror på hur marken ser ut. Arbetet på byggnaderna sker i cykler om ungefär 10 veckor per hus. Åtgärderna på huset påbörjas inte direkt efter att markjobbet är klart utan en tid senare. Tre av husen blir klara till årsskiftet. Långhuset kommer sist. Information om tidplanen kommer att ges.

Relining av avloppsrör

Relining av avloppsrör sker i december-januari 20/21 för ca 5 hus och i december-januari 21/22 för resterande byggnader. Förråd som har avloppsstam som går ner i golvet berörs (kolla gärna i ditt förråd) men inte övriga. Avisering att frigöra yta för åtkomst till röret kommer att ske några veckor innan. Titta i ditt förråd om du berörs, börja gärna rensa och tänk på att det är bra att värdefulla saker inte finns kvar. OBS att styrelsen kommer att klargöra vilka som äger vilka förråd – det är viktigt att rätt medlem blir aviserad.

Åtgärder på byggnad

Avisering sätts upp i porten 1 vecka innan ställning börjar byggas. Då är det dags att plocka bort allt från balkongen (markiser, termometrar mm som du satt upp). Reomti kommer att montera ned vädringspinnen som föreningen satt upp på allas balkonger. Ställningen har regnkappa upptill och en tunn dukväv på yttersidan, utsikten kommer skymmas. Fönsterfirman kommer sedan att avisera i vars och ens brevlåda 1 vecka innan de vill komma in. Ta bort allt i fönstren (gardiner, saker, blommor). Balkongdörren spärras. Balkongen kommer inte att kunna användas under ca10 veckor. Ytterbågar renoveras på verkstad. Innerbågen sitter kvar förutom några timmar då den tas ut för glasbyte här på området, under tiden sätts ett väderskydd på fönstret. Persienner kommer att halas upp mot bågöverstycket, och släppas ned igen efter arbetet. Om persienn ev. skadas så noteras det. Den inre målningen görs på plats i alla lägenheter (ingen extra kostnad för medlem). Det kommer att bli väsentligt mycket bättre värmeisolering genom ny drevning, tätlister, isolerglas. Fasaden putsas om och balkongfront med räcke byts ut till nytt med liknande utseende och kulör.

Extrabeställning

Du som vill passa på att byta ut även det yttre glaset har möjlighet till det. Styrelsen kommer ange hur du anmäler ditt intresse och hur betalningen ska gå till. Priset är 1.375:- per kvadratmeter glasyta (inkl. moms).

Övrigt

Störande buller sker endast under tiden mellan klockan 7 och kl ockan 18. Parkering får bara ske på avsedd yta. Schakt-gropar stängslas in liksom materialupplag. Obehörigas tillträde till ställningarna kommer att försvåras men området kan inte inhägnas. Du som är föräldrar – håll uppsikt över barnen. Det är viktigt att du lämnar tillträde till din bostad efter avisering. Underhållsarbete på fastigheten är något varje boende enligt bostadsrättslagen, 7 kap. 13 §, och våra stadgar, § 45, är skyldig att möjliggöra. Åker du bort? Då ska du lämna in nyckel till Reomti som har ett säkerhetsskåp. Det kommer att bli öppet-tider tillgängliga för att lämna sin nyckel. Har du synpunkter om bygget är kontaktvägen som vanligt att maila (inte ringa) info@brffyrhojden.se Mailboxen bevakas av styrelsen.

Det inkom många frågor på infomötet och vi återkommer så snart vi har svar på dessa.

Hälsningar Styrelsen

Information om byggprojektet 4/6!

För att informationen ska bli så korrekt som möjligt planerar styrelsen ett informationsmöte under den 4  juni. 

På grund av corona-restriktionerna ska mötet hållas utomhus och vi kommer att dela upp oss i mindre grupper för att minimera risk för smittspridning.

De tillfällen som kommer att vara tillgängliga är:

17.00-17.45

18.00-18.45

19.00-19.45

Ni som är intresserade av att delta måste anmäla er till vilken tid ni vill komma, om ett tillfälle är fullt, kommer du att bli anvisad till en annan tid. Anmälan sker till info@brffyrhojden.se alternativt ett brev i vår styrelselokal på Fyrskeppsvägen 108, ½ trappa ned.

När ni anmält er, kommer vi att kommunicera den exakta platsen där informationsmötet kommer hållas, då det helt och hållet beror på hur många som anmält sig som deltagare.

Vid mötet kommer vår nya projektledare Sofie Nilsson att presenteras. Vi avser också att bjuda in en jurist med bostadsrättslagen som specialområde.

Styrelsen hänvisar därför alla frågor till det kommande mötet.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen