Grannar,

Vi i styrelsen förundras över att vi fortfarande ser att saker förvaras i portar, trappuppgångar och källargångar, trots flera påminnelser och flera varningar.

Vi är också besvikna på att ni inte hjälper oss i förrådsinventeringen som är viktig och som vi vill avsluta så fort som möjligt. Trots flera inlägg på hemsidan har det inte fungerat att ni ska maila in era förrådsnummer till styrelsen. Vi har nu underlättat för er genom att sätta upp ett anslag i portarna, men vi ser fortfarande att det trots det är många som inte har fyllt i sina förrådsnummer. Gör det innan den 1 mars!

Läs informationen som finns på anslaget i porten. För dig/er tar det kanske någon minut att fylla i de uppgifter vi efterlyser. För oss kommer det ta en avsevärt längre tid att gå runt och knacka på hos boende och vara detektiver för att försöka få tag på de medlemmar som inte ids hjälpa oss i detta. Som tidigare nämnts gör vi detta för att få ordning på förråden. Det är inte fråga om att ”ta” någons förråd och det är inte heller någon som kommer att behöva tömma sitt förråd för att byta till ”rätt” nummer. Vi måste bara få ordning på detta då det bl.a, som det är nu, är flera som saknar matkällarförråd.

En sammanfattning: Trots både allmänna och vissa enskilda påminnelser om att inte förvara saker i trappuppgångar, trots flygande inspektioner, trots info att mejla oss era förrådsnummer, trots påminnelse att nu skriva ner förrådsnumren i entrén där du/ni bor, så sker ingen bättring. Vi är en (bostadsrätts-)förening där vi äger fastigheterna tillsammans och alla medlemmar är gemensamt ansvariga för att boendet och föreningen fungerar bra. Hjälps alla åt blir också boendet så mycket trivsammare för alla parter.

/Styrelsen

Persienner

Då byggmailen samt styrelsemailen nu fått flera mail om persienner förtydligar vi nu vad som gäller.

Persienner ingår inte i entreprenaden. Det är den enskilde bostadsrättsinnehavaren som ansvarar för sina persienner. Vi har publicerat information om hur hantverkarna arbetar i lägenheterna med just fönster (1 december 2020). De tejpar upp de persienner som finns, när renovering av fönster påbörjas och när den är klar så släpps de ner igen.

Majoriteten av de persienner som idag sitter i lägenheterna är i dåligt skick så de riskerar att gå sönder i renoveringen av fönster. Om ni inte vill riskera att de går sönder så rekommenderar vi att ni själva monterar ner dem och meddelar hantverkaren att ni inte vill att persiennhålen i fönsterkarmen skall sättas igen.

Styrelsen har planer på att ta in en firma när renoveringen är färdig för att samla ihop önskemål för de som vill ha nya persienner eller byta sina persienner för att få ett bra pris, som var och en får stå för.

Hälsningar styrelsen

Information från byggprojektledaren samt entreprenören

Uppdaterad info om byggåtgärderna

Tidplanen kommer att uppdateras
Det står nu klart att tidplanen måste revideras. Markarbetena har försenats på grund av att mycket berg i marken behöver spräckas bort. Renoveringsprojektet beräknas nu behöva pågå till våren 2023. Entreprenören kommer att redovisa en ny tidplan så snart semesterveckorna är över. Tidplanen som är daterad 14 maj 2020 är alltså inaktuell men får ligga kvar på hemsidan som allmän information om aktiviteter tills den nya publiceras.

Viktig information om borttagning av infästningar i fasad
Du tar i första hand själv bort det som du satt upp på väggen vid din balkong.
Det är dock viktigt att veta att infästningar av krokar och beslag som gjorts i fasaden längre tillbaka i tiden än 70-talet kan innehålla asbest. När ställningen är uppe kommer föreningens fastighetsförvaltare att göra en inventering för att se var asbest ev. förekommer. Sådana infästningar tas om hand av en sanerings-firma. Arbetet sker utifrån, din bostad berörs ej. Platsen spärras av och en informationsskylt sätts upp medan arbetet pågår. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta.

Viktig information om borttagning på balkong
Det som ska tas bort på din balkong ansvarar för att tömma,exempelvis:

  • Möbler
  • Trall på balkonggolv
  • Parasoller
  • Spaljeer
  • Markis
  • Blomlådor
  • Hyllor

Balkongen skall vara helt ren från saker.

Styrelsen tipsar om att kontakta Aphos om ni eventuellt behöver hjälp. Detta får ni bekosta själva. Kontaktuppgifter finns i trappuppgångarna samt här på hemsidan.

Information om beställning av utbyte av yttre fönsterglas
För den som önskar erbjuds möjlighet till utbyte av ytterglas-rutor till nytt planglas. Dalarö Måleriservice delar ut en blankett för beställning av nytt/nya ytterglas senast 1 vecka innan åtgärder i ditt hus påbörjas. Bevaka posten om du inte är hemma! Blanketten ska signeras med namnteckning. Den samlas in av Dalarö Måleriservice när de kommer för inventeringen av fönster. Den ekonomiska förvaltaren kommer senare att fakturera dig för bytta ytterglas. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta. Om ni har frågor så finns kontaktuppgifter på blanketten som delas ut av Dalarö Måleriservice.

Tillträde till din bostad / förråd – du behöver lämna in din nyckel
För tillträde måste alla medlemmar lämna in en extra-nyckel till Reomtis platskontor på Fyrskeppsvägen 138. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsskåp. En blankett från med information om tider för att lämna in din nyckel delas ut från entreprenören senast 1 vecka innan tillträdet behöver ske.
Tillträde för underhållsarbete måste ges enligt bostadsrättslagen kap 7, §13 och enligt våra stadgar §45. 

Regelbundna byggmöten sker
Föreningens projektledare har byggmöte med entreprenören 2 gånger i månaden. Styrelseledamöter är ofta med, och fastighetsförvaltaren deltar. På agendan tas frågor upp och dokumenteras  – tider, organisation, aktiviteter, tekniska frågor, ekonomi, lagkrav, kvalitetskontroller, miljö- och arbetsmiljöfrågor, aviseringar och information, besiktning / godkännande. Frågor från medlemmar tas upp. 

Övrigt
Har du frågor om renoveringsprojektet är kontaktvägen (förutom det som redan angivits ovan) att maila info@brffyrhojden.se  men observera att om ni har detaljfrågor så kan det ta extra tid att få svar på då styrelsen inte har alla svar utan tar med dessa till byggmöten eller tar dem med byggprojektledaren.

Hälsningar Styrelsen

Plocka bort i allmänna utrymmen!

Hej medlemmar!

Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade om att det förvaras saker i trappuppgångar och källargångar. Detta är förbjudet och vi uppmanar er att omedelbart ta bort dessa saker. Det får absolut inte förvaras saker i något av ovan nämnda utrymmen. Detta har med brandsäkerhet att göra och om vi inte följer detta och om det händer något så är det troligt att vi inte får hjälp via de försäkringar vi i föreningen har.

Bifogar en bild hur det ser ut i källargången i långhuset!

Hälsningar styrelsen

Informationsmöte om byggåtgärder från 2020.06.04

Hej alla medlemmar!

Vi hade ett informationsmöte för samtliga medlemmar den 4 juni och nedan följer sammanfattning från vår byggprojektledare och styrelsen, liknande lapp fick de som deltog på mötet.

Tidplan

Åtgärderna kommer att pågå till september 2022. Markarbetena per hus beräknas ta ca 7 veckor, det beror på hur marken ser ut. Arbetet på byggnaderna sker i cykler om ungefär 10 veckor per hus. Åtgärderna på huset påbörjas inte direkt efter att markjobbet är klart utan en tid senare. Tre av husen blir klara till årsskiftet. Långhuset kommer sist. Information om tidplanen kommer att ges.

Relining av avloppsrör

Relining av avloppsrör sker i december-januari 20/21 för ca 5 hus och i december-januari 21/22 för resterande byggnader. Förråd som har avloppsstam som går ner i golvet berörs (kolla gärna i ditt förråd) men inte övriga. Avisering att frigöra yta för åtkomst till röret kommer att ske några veckor innan. Titta i ditt förråd om du berörs, börja gärna rensa och tänk på att det är bra att värdefulla saker inte finns kvar. OBS att styrelsen kommer att klargöra vilka som äger vilka förråd – det är viktigt att rätt medlem blir aviserad.

Åtgärder på byggnad

Avisering sätts upp i porten 1 vecka innan ställning börjar byggas. Då är det dags att plocka bort allt från balkongen (markiser, termometrar mm som du satt upp). Reomti kommer att montera ned vädringspinnen som föreningen satt upp på allas balkonger. Ställningen har regnkappa upptill och en tunn dukväv på yttersidan, utsikten kommer skymmas. Fönsterfirman kommer sedan att avisera i vars och ens brevlåda 1 vecka innan de vill komma in. Ta bort allt i fönstren (gardiner, saker, blommor). Balkongdörren spärras. Balkongen kommer inte att kunna användas under ca10 veckor. Ytterbågar renoveras på verkstad. Innerbågen sitter kvar förutom några timmar då den tas ut för glasbyte här på området, under tiden sätts ett väderskydd på fönstret. Persienner kommer att halas upp mot bågöverstycket, och släppas ned igen efter arbetet. Om persienn ev. skadas så noteras det. Den inre målningen görs på plats i alla lägenheter (ingen extra kostnad för medlem). Det kommer att bli väsentligt mycket bättre värmeisolering genom ny drevning, tätlister, isolerglas. Fasaden putsas om och balkongfront med räcke byts ut till nytt med liknande utseende och kulör.

Extrabeställning

Du som vill passa på att byta ut även det yttre glaset har möjlighet till det. Styrelsen kommer ange hur du anmäler ditt intresse och hur betalningen ska gå till. Priset är 1.375:- per kvadratmeter glasyta (inkl. moms).

Övrigt

Störande buller sker endast under tiden mellan klockan 7 och kl ockan 18. Parkering får bara ske på avsedd yta. Schakt-gropar stängslas in liksom materialupplag. Obehörigas tillträde till ställningarna kommer att försvåras men området kan inte inhägnas. Du som är föräldrar – håll uppsikt över barnen. Det är viktigt att du lämnar tillträde till din bostad efter avisering. Underhållsarbete på fastigheten är något varje boende enligt bostadsrättslagen, 7 kap. 13 §, och våra stadgar, § 45, är skyldig att möjliggöra. Åker du bort? Då ska du lämna in nyckel till Reomti som har ett säkerhetsskåp. Det kommer att bli öppet-tider tillgängliga för att lämna sin nyckel. Har du synpunkter om bygget är kontaktvägen som vanligt att maila (inte ringa) info@brffyrhojden.se Mailboxen bevakas av styrelsen.

Det inkom många frågor på infomötet och vi återkommer så snart vi har svar på dessa.

Hälsningar Styrelsen

Årsstämma 2020

Föreningen kommer inte kunna genomföra en årsstämma i juni, som planerat på grund av restriktioner från Folkhälsomyndigheten. Nytt preliminärt datum är den 15 september.

Årsberättelsen kommer inom kort att finnas tillgänglig. det kommer att informeras om här.

Hälsningar styrelsen

Fönsterinformation

Efter år och månader av diskussioner och ansökningar har vi nu kommit till den punkt då vår förening fått ett beslut i fönsterfrågan.

I december 2019 ansökte föreningen, enligt 2018 års stämmobeslut, hos Stadsbyggnadskontoret om bygglov för fönsterbyte. Att ansökan gjordes först i slutet av 2019 berodde på att stora, för både styrelsen och föreningen tidigare okända, vatten- och sättningsskador uppdagades hösten 2018. Problemen visade sig vara så pass allvarliga att de behövde åtgärdas omedelbart. Detta har tidigare informerats om både här på hemsidan och vid stämman 2019. Att undersöka, kartlägga och upphandla tjänster för att åtgärda problemen tog lång tid, därav fördröjdes bygglovsansökan.

Den 4 mars fick föreningen avslag från Stadsbyggnadskontoret. Eftersom stämmans beslut avsåg fönsterbyte överklagades beslutet till Stadsbyggnadsnämnden. Den 8 maj 2020 offentliggjordes Stadsbyggnadsnämndens beslut vilket innebar avslag till fönsterbyte men godkännande av fasadrenovering med återställande av originalkulörer. Beslutet finns att läsa HÄR. Stadsbyggnadsnämndens beslut kan överklagas till Länsstyrelsen, men då en sådan överklagan riskerar att ta mellan ett till fyra år för att komma till ett beslut väljer vi att inte överklaga. Det avtal föreningen vid årsskiftet 2019-2020 tecknade med entreprenören Reomti är ett heltäckande avtal som inkluderar en klausul där vi godkänner att underställa oss Stadsbyggnadskontorets beslut. Trots det valde styrelsen att överklaga beslutet. Skulle vi överklaga även Stadsbyggnadsnämndens beslut, har entreprenören rätt att kräva föreningen på skadestånd och de har också rätt att dra sig ur projektet. Allt detta skulle medföra stora kostnader för oss och vi skulle dessutom, efter flera år av väntan, tvingas börja om från början med upphandling av nya byggföretag. Hela det scenariot skulle innebära både ett praktiskt och ekonomiskt bakslag och är inte förenligt med att tillvarata föreningens ekonomiska intressen.

Beslutet från Stadsbyggnadsnämnden innebär att föreningen inte kan genomföra fönsterbyte. Istället inleder vi nu en fönsterrenovering. Detta innebär att samtliga fönster, i etapper, kommer att tas ner och iordningställas. Under den tid fönstren är nermonterade skyddas öppningarna av väderskydd. Allt kommer att informeras och aviseras om i förväg och i god tid. Arbetet kommer att utföras huskropp efter huskropp och tydlig information lämnas med bl.a. uppgifter om nyckelinsamling, tillträde till bostad mm. Den som aviserats, men ändå inte lämnar tillträde till bostaden, blir debiterad för den kostnaden, då just sådana ”bomgångar” kostar föreningen stora pengar. Arbeten med fönster och fasad är något varje boende enligt bostadsrättslagen, 7 kap. 13 §, och våra stadgar, § 45, är skyldig att möjliggöra.

Den preliminära starten för fönsterarbeten blir den 10 juni och beräknad ungefärlig tid för arbetet blir 12 – 14 dagar per trapphus.

Vi inväntar ytterligare teknisk information från vår byggprojektledare samt entreprenör, som vi kommer att lägga ut här på hemsidan så snart vi fått den.

Hälsningar styrelsen