Kontaktvägar

Vi i styrelsen får just nu en relativt stor mängd av mail varje dag. Vi ber er nu att inte kopiera in oss på mail som ni skickar till exempelvis byggmailen. Detta för att vi ändå får denna information så det blir dubbelt arbete för oss.

Vi passar också på att påminna om att allt som har med bygget att göra skall skickas till byggetfyrhojden@gmail.com

Felanmälningar skall till Aphos och andra kontaktvägar som kan var bra att känna till hittar ni här.

Hälsningar Styrelsen

Klotter

För att försvåra för klottrare att ta sig in på baksidan av hus 2 (Fyrskeppsvägen 128 – 132, huset som löper parallellt med tunnelbanan), kommer vi  idag att stänga till baksidan permanent med stängsel.

De elever från Lunaskolan som nyttjar lokalen på baksidan av huset kommer att från och med i dag gå in via port och källarnedgång 130 för att ta sig till sin lokal. En lärare sällskapar alltid eleverna.

Stängsel kommer att vara permanent en längre tid framöver för att skydda fasaden.  Vildvin kommer att planteras, men det kommer att behöva växa upp en bit innan stängsel tas bort.

Hur vi kan förhindra nytt klotter på gaveln av hus 1, får vi se över efter påsk. Vi återkommer om det.

Styrelsen passar även på att önska alla boende en riktigt GLAD PÅSK!

Grannar,

Vi i styrelsen förundras över att vi fortfarande ser att saker förvaras i portar, trappuppgångar och källargångar, trots flera påminnelser och flera varningar.

Vi är också besvikna på att ni inte hjälper oss i förrådsinventeringen som är viktig och som vi vill avsluta så fort som möjligt. Trots flera inlägg på hemsidan har det inte fungerat att ni ska maila in era förrådsnummer till styrelsen. Vi har nu underlättat för er genom att sätta upp ett anslag i portarna, men vi ser fortfarande att det trots det är många som inte har fyllt i sina förrådsnummer. Gör det innan den 1 mars!

Läs informationen som finns på anslaget i porten. För dig/er tar det kanske någon minut att fylla i de uppgifter vi efterlyser. För oss kommer det ta en avsevärt längre tid att gå runt och knacka på hos boende och vara detektiver för att försöka få tag på de medlemmar som inte ids hjälpa oss i detta. Som tidigare nämnts gör vi detta för att få ordning på förråden. Det är inte fråga om att ”ta” någons förråd och det är inte heller någon som kommer att behöva tömma sitt förråd för att byta till ”rätt” nummer. Vi måste bara få ordning på detta då det bl.a, som det är nu, är flera som saknar matkällarförråd.

En sammanfattning: Trots både allmänna och vissa enskilda påminnelser om att inte förvara saker i trappuppgångar, trots flygande inspektioner, trots info att mejla oss era förrådsnummer, trots påminnelse att nu skriva ner förrådsnumren i entrén där du/ni bor, så sker ingen bättring. Vi är en (bostadsrätts-)förening där vi äger fastigheterna tillsammans och alla medlemmar är gemensamt ansvariga för att boendet och föreningen fungerar bra. Hjälps alla åt blir också boendet så mycket trivsammare för alla parter.

/Styrelsen

Persienner

Då byggmailen samt styrelsemailen nu fått flera mail om persienner förtydligar vi nu vad som gäller.

Persienner ingår inte i entreprenaden. Det är den enskilde bostadsrättsinnehavaren som ansvarar för sina persienner. Vi har publicerat information om hur hantverkarna arbetar i lägenheterna med just fönster (1 december 2020). De tejpar upp de persienner som finns, när renovering av fönster påbörjas och när den är klar så släpps de ner igen.

Majoriteten av de persienner som idag sitter i lägenheterna är i dåligt skick så de riskerar att gå sönder i renoveringen av fönster. Om ni inte vill riskera att de går sönder så rekommenderar vi att ni själva monterar ner dem och meddelar hantverkaren att ni inte vill att persiennhålen i fönsterkarmen skall sättas igen.

Styrelsen har planer på att ta in en firma när renoveringen är färdig för att samla ihop önskemål för de som vill ha nya persienner eller byta sina persienner för att få ett bra pris, som var och en får stå för.

Hälsningar styrelsen

Information från byggprojektledaren samt entreprenören

Uppdaterad info om byggåtgärderna

Tidplanen kommer att uppdateras
Det står nu klart att tidplanen måste revideras. Markarbetena har försenats på grund av att mycket berg i marken behöver spräckas bort. Renoveringsprojektet beräknas nu behöva pågå till våren 2023. Entreprenören kommer att redovisa en ny tidplan så snart semesterveckorna är över. Tidplanen som är daterad 14 maj 2020 är alltså inaktuell men får ligga kvar på hemsidan som allmän information om aktiviteter tills den nya publiceras.

Viktig information om borttagning av infästningar i fasad
Du tar i första hand själv bort det som du satt upp på väggen vid din balkong.
Det är dock viktigt att veta att infästningar av krokar och beslag som gjorts i fasaden längre tillbaka i tiden än 70-talet kan innehålla asbest. När ställningen är uppe kommer föreningens fastighetsförvaltare att göra en inventering för att se var asbest ev. förekommer. Sådana infästningar tas om hand av en sanerings-firma. Arbetet sker utifrån, din bostad berörs ej. Platsen spärras av och en informationsskylt sätts upp medan arbetet pågår. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta.

Viktig information om borttagning på balkong
Det som ska tas bort på din balkong ansvarar för att tömma,exempelvis:

  • Möbler
  • Trall på balkonggolv
  • Parasoller
  • Spaljeer
  • Markis
  • Blomlådor
  • Hyllor

Balkongen skall vara helt ren från saker.

Styrelsen tipsar om att kontakta Aphos om ni eventuellt behöver hjälp. Detta får ni bekosta själva. Kontaktuppgifter finns i trappuppgångarna samt här på hemsidan.

Information om beställning av utbyte av yttre fönsterglas
För den som önskar erbjuds möjlighet till utbyte av ytterglas-rutor till nytt planglas. Dalarö Måleriservice delar ut en blankett för beställning av nytt/nya ytterglas senast 1 vecka innan åtgärder i ditt hus påbörjas. Bevaka posten om du inte är hemma! Blanketten ska signeras med namnteckning. Den samlas in av Dalarö Måleriservice när de kommer för inventeringen av fönster. Den ekonomiska förvaltaren kommer senare att fakturera dig för bytta ytterglas. Observera att styrelsen inte är inblandad i administrationen av detta. Om ni har frågor så finns kontaktuppgifter på blanketten som delas ut av Dalarö Måleriservice.

Tillträde till din bostad / förråd – du behöver lämna in din nyckel
För tillträde måste alla medlemmar lämna in en extra-nyckel till Reomtis platskontor på Fyrskeppsvägen 138. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsskåp. En blankett från med information om tider för att lämna in din nyckel delas ut från entreprenören senast 1 vecka innan tillträdet behöver ske.
Tillträde för underhållsarbete måste ges enligt bostadsrättslagen kap 7, §13 och enligt våra stadgar §45. 

Regelbundna byggmöten sker
Föreningens projektledare har byggmöte med entreprenören 2 gånger i månaden. Styrelseledamöter är ofta med, och fastighetsförvaltaren deltar. På agendan tas frågor upp och dokumenteras  – tider, organisation, aktiviteter, tekniska frågor, ekonomi, lagkrav, kvalitetskontroller, miljö- och arbetsmiljöfrågor, aviseringar och information, besiktning / godkännande. Frågor från medlemmar tas upp. 

Övrigt
Har du frågor om renoveringsprojektet är kontaktvägen (förutom det som redan angivits ovan) att maila info@brffyrhojden.se  men observera att om ni har detaljfrågor så kan det ta extra tid att få svar på då styrelsen inte har alla svar utan tar med dessa till byggmöten eller tar dem med byggprojektledaren.

Hälsningar Styrelsen

Plocka bort i allmänna utrymmen!

Hej medlemmar!

Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade om att det förvaras saker i trappuppgångar och källargångar. Detta är förbjudet och vi uppmanar er att omedelbart ta bort dessa saker. Det får absolut inte förvaras saker i något av ovan nämnda utrymmen. Detta har med brandsäkerhet att göra och om vi inte följer detta och om det händer något så är det troligt att vi inte får hjälp via de försäkringar vi i föreningen har.

Bifogar en bild hur det ser ut i källargången i långhuset!

Hälsningar styrelsen